Irena Pacholewska-Urgacz

radca prawny

Jestem radcą prawnym, moda to moja wielka pasja. A ten blog to połączenie tych dwóch światów.
[Więcej >>>]

Umów się na konsultację

Irena Pacholewska-Urgacz24 stycznia 2022

5 rzeczy, które musisz wiedzieć, jeśli sprzedajesz przez Internet

Masz, a może dopiero zakładasz, firmę w branży fashion i zamierzasz sprzedawać swoje produkty przez Internet. No pewnie. Wydaje się to dość oczywiste, bo przecież większość firm w Twojej branży tak działa, right? 

No więc po prostu zaczynasz sprzedawać za pośrednictwem social mediów lub uruchamiasz sklep internetowy na stronie swojej marki i … gotowe! 

W teorii tak.

Ale czy wiesz, jakie obowiązki musisz spełnić nie tylko po to, aby działać zgodnie z prawem, ale również po to, aby Twój sklep wyglądał wiarygodnie i profesjonalnie? Jakie konkretnie musisz mieć dokumenty?

Działając w branży fashion na pewno zdajesz sobie sprawę, że klienci coraz częściej sprawdzają, kto stoi za daną marką, skąd pochodzą produkty, kto jest właścicielem sklepu internetowego, jakie są zasady zwrotu czy wymiany towarów. Klienci poszukują transparentnych marek. I coraz częściej po prostu nie kupują, jeśli nie mogą w prosty sposób znaleźć poszukiwanych informacji.

Czy masz pewność, że sprzedając przez Internet spełniasz wymogi prawne oraz, że na stronie Twojego sklepu jest wszystko, co potrzeba? Jeśli masz co do tego jakiekolwiek wątpliwości to koniecznie czytaj dalej, ten wpis jest właśnie dla Ciebie! Dzisiaj skupimy się na Twoich obowiązkach „zewnętrznych”.

5 rzeczy, które musisz wiedzieć, jeśli sprzedajesz przez Internet

1. Dane właściciela sklepu internetowego

Jednym z częstszych błędów z jakimi spotykam się w sklepach internetowych jest brak wymaganych danych dotyczących podmiotu, który prowadzi sklep internetowy.

Często w ogóle brakuje właściwego oznaczenia właściciela sklepu. Bądź zdarza się, że w zakładce kontakt znajduje się co prawda nazwa danej marki, lecz brak jest oznaczenia samego przedsiębiorcy prowadzącego dana firmę (czyli osoby fizycznej lub spółki). Czasami brakuje też numerów identyfikacyjnych takich jak np. numer NIP czy numer wpisu do KRS. Zdarza się również, że na stronie można znaleźć adres butiku stacjonarnego, ale już informacji na temat siedziby firmy – brak.

Tymczasem przepisy nakładają na Ciebie, jako osobę sprzedającą w Internecie, obowiązek podania szeregu danych takich jak: adresy elektroniczne, numer kontaktowy, imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres (jeśli sklep prowadzi osoba fizyczna) lub nazwę lub firmę oraz siedzibę i adres (jeśli sklep prowadzi spółka), numeru NIP, a w przypadku spółek również numer KRS i oznaczenie sądu rejestrowego. I to w taki sposób, aby były one łatwo dostępne dla klientów.

Niepodanie tych danych nie tylko naraża Cię na konsekwencje prawne, ale również może zniechęcać klientów do zakupów u Ciebie. Dlatego przede wszystkim zadbaj o podanie właściwych informacji.>

2. Regulamin sklepu internetowego

Sprzedając przez Internet masz obowiązek posiadać i udostępniać swoim klientom regulamin sklepu internetowego. 

Regulamin sklepu internetowego to niezwykle ważny dokument, ponieważ to właśnie w nim określasz zasady sprzedaży swoich produktów. Z regulaminu sprzedaży muszą wynikać prawa i obowiązki Twoich klientów oraz Twoje własne. Warto więc poświęcić mu nieco dłuższą chwilę.

Pomimo tego że regulamin to absolutny must have, to ja dość często spotykam się z sytuacją, w której ktoś oferuje sprzedaż swoich produktów na przykład w mediach społecznościowych, na Facebooku czy Instagramie, i w ogóle nie posiada regulaminu sprzedaży.

Pamiętaj, nie ma znaczenia czy sprzedajesz poprzez sklep na swojej stronie internetowej czy „tylko” w mediach społecznościowych, regulamin musisz mieć. W przeciwnym razie nie tylko naruszasz prawo i narażasz się na kary finansowe, ale również stawiasz się na gorszej pozycji wobec swoich klientów.

Dlaczego?

W regulaminie możesz w sposób korzystny dla siebie uregulować pewne kwestie odmiennie od zasad wynikających z przepisów. Jeśli tego nie zrobisz – z automatu obowiązują przepisy, które są preferencyjne wobec konsumentów, czyli Twoich klientów.

Co więcej, jeśli już masz regulamin to nie tylko musisz pamiętać, aby były tam wszystkie wymagane prawem informacje. Jest ich trochę i o tym będzie jeden z kolejnych wpisów.

Musisz zadbać o to, aby regulamin nie zawierał tzw. klauzul abuzywnych, czyli klauzul niedozwolonych.

Przykładem takiej niedozwolone klauzuli jest np. wymóg, że aby zwrot towaru został uwzględniony, to towar musi być zawrócony oryginalnym, nieuszkodzonym pudełku.

Klauzule abuzywne są nieważne i jako takie nie wiążą Twoich klientów. Ponadto, ich stosowanie wiąże się również ryzykiem wszczęcia wobec Ciebie postępowania przed UOKiK i konsekwencjami finansowymi. To czy Twój regulamin nie zawiera przypadkiem klauzul abuzywnych możesz sprawdzić tutaj (https://www.rejestr.uokik.gov.pl).

Z mojego doświadczenia wynika, że wiele regulaminów znajdujących się w sklepach internetowych jest zlepkiem wielu regulaminów, w efekcie są one często niedostosowane do potrzeb konkretnej firmy.

3. Informacje na temat przetwarzania danych osobowych

Kolejna sprawa, o której warto wiedzieć to ta, że sprzedając w Internecie musisz spełnić obowiązek informacyjny dotyczący przetwarzania danych osobowych wobec swoich klientów.

Do tego celu najlepiej sprawdza się polityka prywatności. Pamiętaj, aby taką politykę dostosować do swoich potrzeb. Najczęstszym grzeszkiem przedsiębiorców jest kopiowanie polityk z innych stron.

Klienci szukają transparentnych marek

Pomijając fakt, że najprawdopodobniej naruszają oni w tej sposób cudze prawa autorskie, to taka skopiowana, niedostosowana polityka, zamiast informacji na temat tego jak faktycznie Ty wykorzystujesz dane swoich klientów zawiera tylko gołosłowne, niemające wiele wspólnego z rzeczywistością hasła.

W tego typu politykach dość często znajdują się również odesłania do nieaktualnych przepisów na przykład zamiast do RODO polityka zawiera odesłanie do starej ustawy o ochronie danych osobowych. To wszystko może prowadzić do sytuacji, w której polityka prywatności nie spełnia wymogów prawnych, a w konsekwencji Ty nie spełnisz prawidłowo obowiązku informacyjnego z art. 13 RODO.

4. Zgoda na przetwarzanie danych osobowych

Ten temat wiąże się z poprzednim. Być może wiesz, że dane osobowe swoich klientów możesz przetwarzać na różnych podstawach. Czasami samo zawarcie umowy lub przepisy prawa dając Ci taka podstawę, ale czasami, aby przetwarzać dane swoich klientów, będziesz potrzebować ich zgody.

Tak będzie na przykład w sytuacji, gdy zamierzać wysłać swoim klientom newsletter, w którym chcesz przedstawiać im swoją ofertę handlową, informacje o nowościach, obniżkach czy wyprzedażach. W takiej sytuacji potrzebujesz uzyskać od nich na to zgodę.

Aby to zrobić na Twojej stronie muszą znaleźć się odpowiednie checkbox’y. Ich treść musi być jasna, tak aby nie było wątpliwości, na co klient faktycznie się zgodził. Musi być też poinformowany, że jego dane osobowe będą przetwarzane i w jaki sposób. Jeśli tego nie ma na Twojej stronie, koniecznie napraw ten błąd.

Pamiętaj również o tym, aby Twój klient mógł się łatwo z newslettera wypisać.

Brak możliwości wypisania się lub zbyt skomplikowana procedura nie tylko jest niezgodny z prawem, ale również okropnie denerwujący. Być może pamiętasz taką sytuację: chcesz wypisać się newslettera i nigdzie nie możesz znaleźć magicznych słówek unsubscribe, albo aby to zrobić musisz odpowiedzieć na milion pytań i to jeszcze w nieswoim języku.

Brrr … nie rób tego swoim klientom i nie popełniaj tego błędu w swoim sklepie internetowym.

5. Cookies 

Sprzedając w sieci musisz również poinformować swoich klientów o tym, że Twoja strona używa cookies i umożliwić im zmianę ustawień.

Tymczasem w praktyce czasami bywa tak, że na stronie w ogóle nie ma informacji o tym, czy korzysta ona z cookies. Albo co prawda na stronie jest pop-up informujący o korzystaniu z ciasteczek. Ale już link do polityki cookies jest nieaktywny, ani nie można jej znaleźć w żadnej zakładce.

Bywa, że informacji o cookies jest ale klient nie ma również możliwości żadnej modyfikacji ustawień. To błąd. Pamiętaj o tym, że prowadząc sklep Internetowy nie tylko masz obowiązek poinformowania klientów o stosowaniu cookies, ale musi on mieć realną możliwość sprzeciwu wobec stosowania cookies. Najlepiej o to zadbać stosując właściwe checkbox’y.

***

To najważniejsze rzeczy, o których musisz wiedzieć sprzedając w Internecie. Oczywiście masz również inne obowiązki, które ja określam jako „wewnętrzne” dotyczące wewnętrznej dokumentacji RODO, umów, kasy fiskalnej itp. Ale to temat na oddzielny wpis.

Mam nadzieję, że Cię nie przestraszyłam. Nie taki był mój cel. Po prostu musisz wiedzieć, że ja jestem zwolenniczką podejścia lepiej zapobiegać niż leczyć. I mam nadzieję, że powyższe informacje po prostu pozwolą Ci dostosować swój sklep do wymogów prawnych. Oraz uczynić go bardziej przyjaznym dla swoich klientów.

Jeśli po przeczytaniu tego wpisu masz jakiekolwiek wątpliwości lub czujesz potrzebujesz indywidualnego audytu swojego sklepu to znajdziesz mnie tutaj.

Do następnego sczytania 🙂
Irena Pacholewska-Urgacz

Przyda Ci się: katalog klauzul niedozwolonych, rozporządzenie rodo

Słowa kluczowe: branża mody, rodo, e-commerce, sklep w internecie, obowiązki sprzedawcy internetowego, 5 rzeczy które musisz wiedzieć jeśli sprzedajesz przez Internet, regulamin sklepu internetowego, przetwarzanie danych osobowych, klauzule niedozwolone, fasion

Poczytaj więcej: klauzule niedozwolone na stronach PARP, ochrona danych osobowych na stronach rządowych

***

Firma odzieżowa – jak wybrać formę dla swojej działalności

Jeśli zakładasz własną firmę w branży fashion to pewnie zastanawiasz się jak formę prawną wybrać dla swojej marki. To ważna decyzja, bo poszczególne formy prowadzenia działalności gospodarczej dość istotnie się pomiędzy sobą różnią.

Przede wszystkim kosztami związanymi z założeniem i prowadzeniem firmy, rodzajem księgowości, zasadami opodatkowania a także zasadami ponoszenia odpowiedzialności za jej zobowiązania… [Czytaj więcej…]

2 komentarze

W czym mogę Ci pomóc?

Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

Jeżeli potrzebujesz indywidualnej płatnej pomocy prawnej, to zapraszam Cię do kontaktu.

Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

Irena Pacholewska-Urgacz

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez LAW FIRST Irena Pacholewska-Urgacz Kancelaria Radcy Prawnego w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    { 2 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

    Marcin 5 marca, 2022 o 03:25

    Bardzo dobry wpis dla początkujących osób, które chcą zacząć działać sprzedając w internecie. Jak zwykle się nie zawiodłem na Pani blogu 😉 pozdrawiam!

    Odpowiedz

    Irena Pacholewska-Urgacz 7 marca, 2022 o 08:21

    Dziękuję, bardzo się cieszę!

    Odpowiedz

    Dodaj komentarz

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez LAW FIRST Irena Pacholewska-Urgacz Kancelaria Radcy Prawnego w celu obsługi komentarzy. Szczegóły: polityka prywatności.

    Poprzedni wpis:

    Następny wpis: