Irena Pacholewska-Urgacz

radca prawny

Jestem radcą prawnym, moda to moja wielka pasja. A ten blog to połączenie tych dwóch światów.
[Więcej >>>]

Umów się na konsultację

Irena Pacholewska-Urgacz24 sierpnia 2022

Jak chronić swoją markę odzieżową

Pomyślnie zarejestrowałeś znak towarowy lub znaki towarowe własnej marki odzieżowej.  

Jednak, czy umieszczenie w sąsiedztwie Twojego znaku litery „R” a konkretnie ® (które, tak na marginesie, w polskim prawie wcale nie jest konieczne, aby korzystać z prawa ochronnego 😉), to wszystko, jeśli chodzi o ochronę swojego brandu?

Czy możesz teraz siedzieć z przysłowiowymi założonymi rękoma, ufając, że Twoja marka jest całkowicie bezpieczna?

Niestety nie!

Jak chronić swoją markę odzieżową

Rejestracja znaku towarowego to dopiero początek

Jeśli już miałeś do czynienia z procedurą rejestracji znaku towarowego, zapewne wiesz, że jest ona dość czasochłonna i może przysporzyć pewnych problemów.

Jednak sama rejestracja znaku towarowego, czyli nabycie do niego praw to nie koniec przygód z własnością intelektualną Twojej marki.

Choć otrzymanie świadectwa ochronnego jest równoznaczne z nadaniem Twojej firmie statusu pełnoprawnego właściciela zarejestrowanego znaku, to samodzielnie musisz dbać o to, aby ochrona ta spełniała swoją funkcję.

Powinieneś być aktywny w zakresie ochrony swojego znaku towarowego

W tym celu warto interesować się tym, czy nie dochodzi na tym polu do ewentualnych naruszeń, a jeśli tak to aby zostały one wykryte. Pozwoli Ci to pociągnąć do odpowiedzialności podmioty, który dopuściły się naruszenia.

Jednocześnie musisz pamiętać, że Twoja bezczynność może Cię sporo kosztować. I nie chodzi tu tylko o oznaczanie przez innych przedsiębiorców towarów znakiem podobnym lub wręcz identycznym do Twojego.

Jeśli na przykład dojdzie do zarejestrowania znaku takiego jak Twój lub bardzo podobnego, to wykluczenie z obrotu będzie zdecydowanie trudniejsze, czasochłonne i … to chyba nie niespodzianka … kosztowne 😉

Jakie kroki należy zatem podjąć, aby chronić własność intelektualną swojej marki lub, gdy wiesz, że ktoś wykorzystał znak towarowy Twojej marki odzieżowej?

Jakie narzędzia możesz do tego wykorzystać oraz co grozi osobie, która dopuściła się naruszenia?

Ustawodawca do Twojej dyspozycji pozostawia sporo przydatnych narzędzi, które mają pomóc walczyć z naruszeniami na tym polu. Poniżej znajdziesz kilka z nich, wraz z opisem ich zastosowania w konkretnych sytuacjach.

Przejmowanie cudzych marek

Powinieneś być świadomy istniejącego w świecie procederu, polegającego na przejmowaniu cudzych marek. Często nazywa się to trollingiem znaków towarowych. Taka nieuczciwa działalność często jest prowadzona zza granicy.

Trolling polega na tym, że najpierw wyszukuje się firmy, które swoich znaków towarowych nie zastrzegły, a następnie takie znaki się rejestruje.

Kolejnym krokiem jest zmuszenie przedsiębiorcy do odkupienia praw do znaku towarowego lub podpisania umowy licencyjnej na jego używanie.

Bywa, że w takiej sytuacji przedsiębiorcy płacą każdą cenę, aby uchronić swój biznes. A jeśli ich na to nie stać, muszą się pogodzić z tym, że nie będą mogli swojego znaku używać.

Oczywiście możesz się starać o tzw. unieważnienie znaku towarowego, jednak jest to procedura kosztowna, długa, a jej efekt końcowy jest niepewny.

Ktoś wykorzystał znak towarowy Twojej marki – jakie kroki podjąć?

Jeśli ktoś korzysta z Twojego znaku towarowego, czyli prawo ochronne Twojego znaku towarowego zostało naruszone, możesz żądać od osoby, która naruszyła to prawo:

  • zaniechania naruszania,
  • wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści,
  • naprawienia wyrządzonej szkody – w razie zawinionego naruszenia.

Roszczenia te wprost wynikają z Prawo własności przemysłowej.

1. Roszczenie o zaniechanie naruszania

Jako właściciel znaku towarowego masz prawo domagać się tego, aby nikt inny go nie używał.

Roszczenie to ma na celu, aby stan naruszania został przerwany – co jest logicznym następstwem przysługujących Ci praw. W końcu po to zdecydowałeś się na ten krok – a co więcej, poniosłeś koszty całego procesu związanego z rejestracją.

Co najważniejsze – roszczenie to możesz kierować do naruszyciela zarówno wtedy, gdy jego działanie związane z naruszeniem jest zawinione, jak i niezawinione.

Czyli na przykład wtedy, gdy posługiwał się Twoim znakiem – nawet bez wiedzy o tym, że jest on zastrzeżony.

2. Roszczenie o wydanie bezpodstawnie uzyskanych korzyści

Jeżeli ktoś naruszył prawo do Twojego znaku towarowego, możesz żądać od niego wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści.

Ale co to dokładnie oznacza?

Mówiąc w prosty sposób: jeżeli naruszyciel zyskał coś (zarobił) na tym, że użył Twojego znaku towarowego, możesz żądać, aby ten zysk zwrócił Tobie.

Jednak to uprawnienie w praktyce jest dość trudne do udowodnienia, zwłaszcza w kontekście praw własności intelektualnej.

3. Roszczenie o naprawienie szkody

Naprawienie szkody może przybierać zasadniczo dwie formy, o których mowa w ustawie. Może ona odbyć się:

  • na zasadach ogólnych (czyli wynikających z Kodeksu cywilnego) lub
  • poprzez zapłatę sumy pieniężnej w wysokości odpowiadającej opłacie licencyjnej albo innego stosownego wynagrodzenia, które w chwili ich dochodzenia byłyby należne tytułem udzielenia przez uprawnionego zgody na korzystanie ze znaku towarowego.

Ten drugi sposób czasami nieco ułatwia sprawę, ponieważ opłata licencyjna może stanowić konkretny punkt odniesienia dla ustalenia wysokości poniesionej szkody.

4. Roszczenia prewencyjne za naruszenie znaku towarowego

Jako właściciel swojego znaku towarowego masz również roszczenia o charakterze prewencyjnym.

Możesz np. żądać zaprzestania działań grożących naruszeniem prawa, albo wnioskować o usunięcie czy zniszczenie bezprawnie wytworzonych lub oznaczonych wytworach oraz środkach i materiałach, które zostały użyte do ich wytworzenia lub oznaczenia. Takie postanowienia wydaje sąd.

Firma odzieżowa – jak wybrać formę dla swojej działalności

UWAGA! Roszczenia mogą się kumulować

Co ważne, wszystkie roszczenia o których wyżej pisałam, mogą się kumulować, a więc łączyć ze sobą.

Dlaczego? Chodzi o to, aby przywrócić stan tzw. niezakłóconego wykonywania prawa, czyli stan sprzed naruszenia własności znaku towarowego. Aby osiągnąć ten cel w określonych okolicznościach może się niezbędne wykorzystanie wszystkich roszczeń łącznie.

Pamiętaj o tym, kiedy zaczniesz chronić swój znak towarowy.

Ktoś wykorzystał znak towarowy Twojego sklepu odzieżowego – co robić? Podsumowanie

Na koniec pamiętaj, że samo zastrzeżenie znaku towarowego Twojej marki modowej to dopiero początek.

Owszem jesteś osobą uprawnioną do prawa ochronnego na znak towarowy, czyli pełnoprawnym właścicielem zastrzeżonego znaku. To jednak nie oznacza, że możesz spocząć na laurach i nie robić nic.

Ważne, aby co jakiś czas monitorować, czy nikt nie dopuścił się jakichkolwiek naruszeń związanych z zastrzeżonym przez Ciebie znakiem.

Możesz robić to samodzielnie lub zlecić monitoring profesjonalistom.

Jeśli nadal masz wątpliwości i potrzebujesz argumentów, dlaczego warto zadbać o ochronę prawną swojej marki modowej, przeczytaj koniecznie ten wpis: Ochrona prawna marki odzieżowej – jak zabezpieczyć swój biznes?

To już wszystko na dziś. Jak zawsze mam nadzieję, że ten wpis będzie dla Ciebie przydatny!

Do następnego przeczytania!

Irena Pacholewska-Urgacz
radca prawny

***

Rejestracja znaku towarowego marki odzieżowej

Na rynku modowym co chwila pojawiają się nowe firmy, które liczą na sukces i sympatię wśród kupujących. Skupiają się na tworzeniu produktu, które maja być gwarantem ich sukcesu.

Ale pamiętaj, że również ważne jest, aby zakładając firmę prawnie uregulować kwestię ochrony swojej marki.

Nie tylko zwiększy to jej prestiż, ale również niezwykle wzmocni jej pozycję w razie sporu z nieuczciwymi firmami, które w przyszłości być może chciałyby używać podobnych oznaczeń dla produktów tego samego rodzaju…. [Czytaj dalej…]

Komentarze (0)

W czym mogę Ci pomóc?

Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

Jeżeli potrzebujesz indywidualnej płatnej pomocy prawnej, to zapraszam Cię do kontaktu.

Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

Irena Pacholewska-Urgacz

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez LAW FIRST Irena Pacholewska-Urgacz Kancelaria Radcy Prawnego w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    { 0 komentarze… dodaj teraz swój }

    Dodaj komentarz

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez LAW FIRST Irena Pacholewska-Urgacz Kancelaria Radcy Prawnego w celu obsługi komentarzy. Szczegóły: polityka prywatności.

    Poprzedni wpis: