Irena Pacholewska-Urgacz

radca prawny

Jestem radcą prawnym, moda to moja wielka pasja. A ten blog to połączenie tych dwóch światów.
[Więcej >>>]

Umów się na konsultację

Irena Pacholewska-Urgacz14 lipca 2022

Nieuczciwa konkurencja w branży odzieżowej

Konkurencja w branży odzieżowej niejedno mają imię. Powiedzmy sobie szczerze – plagiaty czy też wątpliwe „inspiracje” to chleb powszedni marek modowych.

I choć jako właściciel marki z branży fashion z pewnością doskonale zdajesz sobie sprawę z tego, że wykorzystywanie np. Twojego znaku towarowego nie jest ani fair ani zgodne z prawem, zastanawiasz się pewnie, czy pewne zachowania Twoich konkurentów, które Ty oceniasz negatywnie, są zgodne z prawem, a jeśli nie to czy w ogóle jest sens z tym walczyć.

W końcu tyle słyszy się na temat tego, że dochodzenie swoich praw jest niezwykle trudne.

Nieuczciwe naśladownictwo w branży modowej

Odpowiedź powyższe wątpliwości jest prosta. Pomimo że droga często może okazać się wyboista, moim zdaniem warto sprzeciwiać się nieuczciwym praktykom.

Takie działanie może przynieść Ci wiele dobrego. Oprócz możliwości zahamowania pewnych działań lub uzyskania rekompensaty, jest to element budowania siły Twojej marki. Być może konkurencja zastanowi się następnym razem, czy warto wobec Twojej firmy grać nie fair.

Nieuczciwa konkurencja w branży odzieżowej

Z dzisiejszego wpisu dowiesz się, na czym w praktyce mogą polegać czyny nieuczciwej konkurencji w branży modowej oraz poznasz prawne metody przeciwdziałania nieuczciwej konkurencji. Uzyskasz odpowiedź na  następujące pytania:

  • co to jest nieuczciwa konkurencja?
  • czym są czyny nieuczciwej konkurencji?
  • na czym mogą one polegać one w branży odzieżowej?
  • jak skutecznie bronić się przed nieuczciwą konkurencją, będąc właścicielem marki modowej?

Co to jest nieuczciwa konkurencja?

Konkurencja i rywalizacja rynkowa sama w sobie są dobre i pożądane. Dzięki nim klienci mają w czym wybierać.

Dlatego samo konkurowanie nie tylko nie jest zabronione, ale wręcz wspierane prawnie. To, co jest zabronione, to tzw. nieuczciwa konkurencja.

I polskie przepisy wskazują, czym jest owa nieuczciwa konkurencja, a konkretnie jakie działania stanowią czyny nieuczciwej konkurencji.

Zgodnie z ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji:

czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.

W przepisach wskazany jest katalog przykładowych czynów nieuczciwej konkurencji, które ustawodawca wprost wymienia, ale jest to katalog otwarty.

Zgodzisz się ze mną, że ustawodawca, zaserwował nam w tym zakresie  dość ogólną definicję. Ale jest tak nie bez powodu. Chodzi o to, aby nie zamykać się w kilku tylko czynach, ale stworzyć pole do interpretacji i przestrzeń na kwalifikowanie pewnych nowych zachowań jako czynów nieuczciwej konkurencji w dynamicznie zmieniającej się sytuacji rynkowej.

A przykładowe czyny wskazują mniej więcej tok rozumowania ustawodawcy.

Firma odzieżowa – jak wybrać formę dla swojej działalności

Czyn nieuczciwej konkurencji w branży modowej, czyli jaki?

Tak jak wspominałam powyżej, zestawienie przykładowych czynów nieuczciwej konkurencji zawarto w ustawie o zwalczaniu nieuczciwie konkurencji.

Katalog wskazanych czynów jest otwarty. Oznacza to, że wymienione zachowania są jedynie przykładami. Możliwe jest jednak zidentyfikowanie innych działań sprzecznych z prawem lub dobrymi obyczajami.

W efekcie będą mogły zostać przez sąd zakwalifikowane jako czyny nieuczciwej konkurencji.

Rodzaje nieuczciwego naśladownictwa?

W branży modowej możesz mieć do czynienia między innymi z takimi czynami nieuczciwej konkurencji jak wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa czy wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług.

To może być również naśladownictwo produktów, utrudnianie dostępu do rynku, naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, podkradanie pracowników.

A także nieuczciwe wykorzystanie cudzej marki, czy nieuczciwa reklama.

Możliwości nieuczciwego naśladownictwa naruszania reguł uczciwej konkurencji może być bez liku.

Nieuczciwa konkurencja w branży odzieżowej – jak się przed nią skutecznie bronić?

Jako właściciel biznesu, którego interesy naruszono przez czyn nieuczciwej konkurencji, możesz się bronić na wiele różnych sposobów. Wszystko zależy do tego, jaki charakter miało nieuczciwe działanie konkurenta.

Sposoby obrony przed działaniem nieuczciwej konkurencji:

A zatem będąc w takiej niekomfortowej sytuacji możesz domagać się:

  • zaniechania niedozwolonych działań,
  • usunięcia skutków niedozwolonych działań,
  • złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia o odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie,
  • naprawienia wyrządzonej szkody na zasadach ogólnych,
  • wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści na zasadach ogólnych,
  • zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej lub ochroną dziedzictwa narodowego, jeżeli czyn nieuczciwej konkurencji był zawiniony.

Wszystko zależy od stopnia naruszenia oraz czynu, który popełniono na niekorzyść Twojej marki modowej.

Czy możliwa jest również kara pozbawienia wolności?

Pamiętaj jednak, że popełnienie czynu nieuczciwej konkurencji może podlegać również odpowiedzialności karnej!

W zależności od popełnionego czynu, sprawca może – podlegać karze grzywny, aresztu, ograniczenia wolności, a nawet jej pozbawienia.

Nieuczciwa konkurencja w branży odzieżowej – podsumowanie

Świat mody jest podatny na wiele czynników zewnętrznych. W zasadzie stanowi odbicie zmian społecznych i kulturowych. Nieustannie szuka nowych inspiracji i silnych trendów. I choć trudno jest się nie zgodzić ze słynnym powiedzeniem, że w modzie wszystko już było, nie da się przejść obojętnie obok kopiowania i naśladownictwa.

Pamiętaj, że jeśli Twoja marka modowa padła ofiarą nieetycznego naśladownictwa, możesz dochodzić swoich praw na wielu podstawach, w tym między innymi na podstawie omawianej dzisiaj ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz również w tym wpisie: Ochrona prawna marki odzieżowej – jak zabezpieczyć swój biznes?

Jeśli po drodze natrafisz na dodatkowe wątpliwości, serdecznie zachęcam Cię do bezpośredniego kontaktu ze mną. A tymczasem – do następnego przeczytania!

autor

Irena Pacholewska-Urgacz
radca prawny

Zdjęcie pochodzi z Unsplash

***

Skład surowcowy materiału na metce ubrania

Jaki jest skład materiału na metce? Jak prawidłowo pokazać skład ubrania na metce odzieży?

Parę tygodni temu na moim Instagramie pisałam, że Prezes UOKiK nałożył łącznie ponad 2,1 mln zł kary na trzy polskie firmy produkujące wizytową odzież męską. Kary zostały nałożone, ponieważ skład odzieży podawany przez nie na metkach nie zgadzał się z rzeczywistym … 

Ale przecież proceder nieprawidłowego oznaczenia składu ubrań nie jest jednak niczym nowym. Raporty przygotowywane regularnie przez UOKiK od lat wskazują, że składy podawane na metkach bardzo często mijają się z prawdą… [Czytaj dalej…]

***

Czytaj również artykuły:

Rejestracja znaku towarowego marki odzieżowej

Tworzysz markę modową? O tych 5 rzeczach koniecznie musisz pamiętać na starcie.

Komentarze (0)

W czym mogę Ci pomóc?

Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

Jeżeli potrzebujesz indywidualnej płatnej pomocy prawnej, to zapraszam Cię do kontaktu.

Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

Irena Pacholewska-Urgacz

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez LAW FIRST Irena Pacholewska-Urgacz Kancelaria Radcy Prawnego w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    { 0 komentarze… dodaj teraz swój }

    Dodaj komentarz

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez LAW FIRST Irena Pacholewska-Urgacz Kancelaria Radcy Prawnego w celu obsługi komentarzy. Szczegóły: polityka prywatności.

    Poprzedni wpis:

    Następny wpis: