Ochrona prawna marki odzieżowej to zagadnienie, któremu przedsiębiorcy z reguły nie poświęcają zbyt dużo czasu na starcie biznesu modowego. A szkoda.
O wiele łatwiej (i bezpieczniej) prowadzi się firmę odzieżową, gdy już od początku jesteśmy zabezpieczeni prawnie.
Zdecydowanie lepiej poświęcić trochę czasu na kwestie prawne podczas otwierania biznesu, niż potem tkwić w ciągnących się latami sporach.
Dlaczego warto zadbać o ochronę prawną marki odzieżowej?
Podobnie jak umowy przygotowuje się w czasie pokoju na czas ewentualnej wojny, również mechanizmy zmierzające do ochrony marki modowej wprowadza się po to, aby zabezpieczyć Twoją firmę na wypadek problematycznych sytuacji w przyszłości.
Po pierwsze mają one na celu zniechęcenie innych firm do podszywania się pod Twoją markę (kiedy jest już ona mocno rozpoznawalna na rynku).
A po drugie, poprawienie Twojej pozycji gdy do sporu jednak dojdzie czyli zwiększenie szans na wygraną.
Dlatego w dzisiejszym wpisie przeczytasz o kilku możliwych drogach ochrony swojej marki czyli o:
- rejestracji znaku towarowego w przypadku marki odzieżowej,
- rejestracji wzorów przemysłowych,
- przeniesieniu praw autorskich,
- zachowaniu poufności, NDA i tajemnica przedsiębiorstwa.
Ochrona prawna marki odzieżowej poprzez rejestrację znaku towarowego i wzoru przemysłowego
Gdy przedsiębiorcy z branży modowej myślą o ochronie prawnej swojej marki, najczęściej w pierwszej kolejności chcą chronić jej nazwę lub logo, rejestrując je jako znak towarowy. I oczywiście po sprawdzeniu czy dana nazwa lub logotyp mają zdolność rejestrową, zasadniczo jest to zazwyczaj dobry kierunek.
Natomiast wiedz, że jako znaki towarowe można chronić nie tylko nazwę czy logo.
Chroniony może być w kolor (np. Tiffany & Co. czy Hermès chronią „swoje” kolory jako znaki towarowe), kształt (na przykład słynna Birkin Bag), wzór (kratka Burberry). A to jeszcze nie wszystko.
Opcji jest sporo, natomiast przedmiot i zakres ochrony (jak zawsze) będzie wymagał dokładnej analizy i dopasowania do Twoich potrzeb.
O rejestracji znaku towarowego pisałam niedawno na blogu, zachęcam Cię do przeczytania kompleksowego artykułu na ten temat: Rejestracja znaku towarowego marki odzieżowej.
Znak towarowy nie jest jednak jedynym możliwym rozwiązaniem (wzór przemysłowy w modzie)
W przypadku marek modowych w niektórych przypadkach dobrym rozwiązaniem może być skorzystanie z ochrony w postaci rejestracji wzoru przemysłowego.
Wzór przemysłowy chroni wygląd zewnętrzny Twoich produktów.
Za pomocą wzoru przemysłowego możesz zatem chronić unikalne, autorskie projekty ubrań, np. krój sukni, fason butów czy rodzaj spodni. Oczywiście Twój projekt musi mocno odróżniać się od klasycznych ubrań, aby można było zarejestrować wzór przemysłowy.
Jako wzór przemysłowy można również zarejestrować zdobienie odzieży (np. grafikę umieszczoną na niej bądź niespotykaną fakturę materiału).
Ochrona na gruncie prawa autorskiego czyli zadbaj o przeniesienie praw autorskich
Kolejna kwestia, o której warto pamiętać prowadząc biznes modowy to prawa autorskie.
Na swojej drodze biznesowej na pewno spotkasz się z wieloma podwykonawcami czy kontrahentami.
Będą dla Ciebie tworzyć m.in. loga, strony www, grafiki, projekty ubrań i inne materiały, które w niektórych przypadkach będą stanowić utwory.
Pamiętaj, aby w takich przypadkach zadbać o to, aby nabyć prawa autorskie.
Jak to zrobić?
To zależy od konkretnej sytuacji, ponieważ trochę inaczej będzie wyglądało przejście praw autorskich, gdy zatrudnisz pracownika, a inaczej, gdy będziesz współpracować z podmiotem zewnętrznym. Inaczej też będzie ukształtowana umowa przejścia praw autorskich, a inaczej licencyjna.
Ale absolutna podstawa, o której musisz pamiętasz to zawieranie dobrych umów czyli takich które faktycznie będą zabezpieczać Twoje interesy. W szczególności będą jasno określały czego dotyczą prawa autorskie i w jakim zakresie dochodzi do przejścia praw (czyli jakie są pola ich eksploatacji).
Pamiętaj też, że umowy dotyczące przejścia praw autorskich powinny być sporządzona na piśmie. Przy czym wymiana podpisanych skanów to nie forma pisemna!
A teraz zajrzyj do swoich dokumentów i sprawdź, czy Twoje umowy dotyczące praw autorskich odpowiednio zabezpieczają Twoje interesy. Jeżeli nie, koniecznie to napraw.
Niestety fakt, że np. Twoje logo zostało wykonane 5 lat temu, nie sprawia, że już nie musisz się martwić. Majątkowe prawa autorskie przysługują przez 70 lat od dnia śmierci twórcy.
Zachowanie poufności, umowa NDA, tajemnica przedsiębiorstwa w branży odzieżowej
W każdym biznesie pewne informacje są poufne. Szczególnie w branży modowej, w której sprawy toczą się bardzo szybko a jednocześnie biznes opiera się na kreatywnych rozwiązaniach.
Dlatego bezpieczeństwo informacji i pomysłów powinno być priorytetem. Warto dbać o to, aby osoby z którymi współpracujesz nie „podkradały” Twoich pomysłów, projektów czy know-how.
Jak to zrobić?
Dobrym rozwiązaniem jest zawieranie umów o zachowaniu poufności (tzw. NDA) zarówno z pracownikami, jak i obecnymi lub przyszłymi kontrahentami. Warto być zabezpieczonym na zewnątrz i wewnątrz.
W takich umowach można określić:
- jakie informacje (przekazane drugiej stronie) uważa się za poufne,
- środki bezpieczeństwa, które należy wdrożyć, aby informacje nie trafiły w niepowołane ręce,
- jakie są skutki naruszenia umowy (kary umowne).
W tym kontekście warto pamiętać zasadach ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa.
Upraszczając definicję ustawową, tajemnica przedsiębiorstwa to pewne poufne informacje (mające znaczenie gospodarcze), co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności.
Przekładając to na prosty język: NDA chroni Cię przed tym, aby nikt nie ujawnił tajemnicy Twojego przedsiębiorstwa. Jednakże, żeby dana informacja (czy pomysł) stały się tajemnicą przedsiębiorstwa, musisz podjąć odpowiednie kroki w celu ich zabezpieczenia.
Samo napisanie na segregatorze „poufne” nie wystarczy.
Ochrona prawna marki odzieżowej – podsumowanie
W kontekście ochrony biznesu odzieżowego nie należy patrzeć wyłącznie przez pryzmat ubrań. Choć oczywiście ubrania to dusza Twojej firmy, to pamiętaj, że Twój biznes to nie tylko Twoje produkty, ale również tworzone treści, strona www, logo.
Wszystkie te aspekty (łącznie budujące brand, któremu ufają konsumenci) tworzą markę, którą należy chronić od samego początku jej istnienia.
Jak zawsze mam nadzieję, że ten wpis będzie dla Ciebie przydatny!
Do następnego przeczytania!
Irena Pacholewska-Urgacz
radca prawny
Zdjęcie we wpisie pochodzi z portalu Unsplash.
***
Rejestracja znaku towarowego marki odzieżowej
Na rynku modowym co chwila pojawiają się nowe firmy, które liczą na sukces i sympatię wśród kupujących. Skupiają się na tworzeniu produktu, które maja być gwarantem ich sukcesu.
Ale pamiętaj, że również ważne jest, aby zakładając firmę prawnie uregulować kwestię ochrony swojej marki.
Nie tylko zwiększy to jej prestiż, ale również niezwykle wzmocni jej pozycję w razie sporu z nieuczciwymi firmami, które w przyszłości być może chciałyby używać podobnych oznaczeń dla produktów tego samego rodzaju… [Czytajdalej…]
***
Przeczytaj też koniecznie te artykuły:
5 rzeczy, które musisz wiedzieć, jeśli sprzedajesz przez Internet
Umowa z influencerem – dlaczego jest potrzebna?
Regulamin sklepu odzieżowego w internecie
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }