Irena Pacholewska-Urgacz

radca prawny

Jestem radcą prawnym, moda to moja wielka pasja. A ten blog to połączenie tych dwóch światów.
[Więcej >>>]

Umów się na konsultację

Irena Pacholewska-Urgacz30 maja 2022

Praca zdalna w branży modowej

Praca zdalna to temat, który od wielu lat interesuje pracodawców i pracowników. No i oczywiście prawników zajmujących się prawem pracy. Dlaczego? Ponieważ, przepisy w tym przypadku (jak zresztą w wielu innych) kompletnie nie nadążyły za rzeczywistością. 

Co jakiś czas w prasie pojawiają się informacje o pracach nad wprowadzeniem pracy zdalnej do kodeksu pracy. Ale jak dotąd to się nie stało. Oczywiście niektórzy pracodawcy jakoś sobie radzą i wprowadzają pewne rozwiązania na własną rękę wewnętrznie regulując pracę zdalną. Ale to nie to samo co kodeks pracy. 

Praca zdalna w branży modowej - wyjaśnia mec. Irena Pacholewska-Urgacz

Sprawę nieco ułatwił i przyspieszył … tak, tak dobrze myślisz … covid.

To właśnie pandemia wymogła zmiany w kwestiach, które od wielu lat były zastane. Wtedy nagle okazało się, że można jakieś tam rozwiązania ustawowe wprowadzić właściwie z dnia na dzień. I tak się stało. 

Tzw. ustawa antycovidova, po raz pierwszy wprowadziła do polskiego prawa instytucję pracy zdalnej.

Swoją drogą, na wiosnę 2020 r. ustawa ta zmieniała się ona z prędkością światła. Pamiętam, że analizowałam przepisy dla moich Klientów do późna w nocy a rano z przerażeniem odkrywałam, że mamy już zupełnie nową wersję. 

Praca zdalna w branży modowej a ustawa antycovidowa 

Zgodnie z przepisami ww. ustawy antycovidowej:

w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19, oraz w okresie 3 miesięcy po ich odwołaniu, w celu przeciwdziałania COVID-19 pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania (praca zdalna).

Bardzo wielu pracodawców skorzystało z możliwości skierowania pracowników do pracy zdalnej. Oczywiście jeśli w ogóle istniała możliwość, aby nie pracować na miejscu (np. w szwalni).

Ponieważ te przepisy są bardzo ogólne, wielu pracodawców działało nieco „po omacku”. Niektórzy całkowicie nieformalnie umawiali się pracownikami, że ci ostatni będą pracować zdalnie.

Czasami ustalenia w tym zakresie były mailowe. 

Praca zdalna na czas epidemii 

Przepisu ustawy antycovidowej nie określały precyzyjnie na jak długo można wysłać pracownika do pracy zdalnej. Dlatego niektórzy pracodawcy wysłali pracowników do pracy zdalnej „na czas epidemii”.

A potem wszyscy się tak przyzwyczailiśmy, że ciągle jest z nami covid. Mało kto myślał o tym, co będzie, gdy skończy się stan epidemii.

Tymczasem tak się właśnie stało, bo rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 13 maja 2022 r. (https://isap.sejm.gov.pl) stan epidemii został zniesiony. 

Przez ostatnie dwa lata sporo się zmieniło. Niektóre firmy zupełnie zmieniły swój model działania i odpowiada im, że pracownicy pracują online.

Ale dostaję również dużo pytań, co zrobić, w sytuacji, pracodawca chce mieć pracowników z powrotem w biurze, ale oni wcale nie chcą wracać. Poznali zalety home offcie i niezbyt chętnie wracają do biur.

Faktem jest, że praca zdalna w niektórych firmach traktowana jest jako benefit dla pracowników. 

Firma odzieżowa – jak wybrać formę dla swojej działalności

Praca zdalna w branży modowej – sprawdź na co się umówiłeś z pracownikiem 

Przede wszystkim musisz sprawdzić w jakiej formie nastąpiło skierowanie do pracy zdalnej. Jeśli było to Twoje, jako pracodawcy, polecenie to najprawdopodobniej będziesz mógł je po prostu odwołać. Jeśli jednak strony podpisały aneks do umowy o pracę, to wówczas będzie potrzebna zgoda pracownika na zmianę miejsca wykonywania pracy. 

Jeśli Twoi pracownicy przyzwyczaili się do pracy zdalnej, ale była ona polecona tylko na czas stanu epidemii to jego odwołanie będzie na pewno dobrym argumentem, dlaczego chcesz powrotu pracowników do biura. 

W niektórych przypadkach brak powrotu będzie uzasadniał wręczenie pracownikowi kary dyscyplinarnej a w skrajnych przypadkach może nawet skończyć się rozstaniem z pracownikiem. Ale jak zawsze w takich sprawach, każdy przypadek musi być przeanalizowany indywidualnie! Dlatego zanim podejmiesz dalsze kroki koniecznie sprawdź na co się umówiłeś z pracownikiem a także, czy i jakie ewentualnie jakie masz wewnętrzne regulacje dotyczące pracy zdalnej. 

Jak zawsze mam nadzieję, że ten wpis jest dla Ciebie pomocny. 

Do następnego przeczytania! 

Irena Pacholewska-Urgacz 
radca prawny

Zdjęcie by Arnel Hasanovic w serwisie Unsplash

***

Regulamin sklepu internetowego firmy odzieżowej w pigułce

Wiedz, że to obowiązujące przepisy nakładają na Ciebie jako sprzedawcę pewne minimalne wymogi w zakresie informacji, które powinny znaleźć się na stronie Twojego sklepu. 

Po pierwsze regulamin musi zawierać informacje na temat sprzedawcy.

Niby oczywtiste, ale często informacje zawarte w regulaminach są niepełne. Zgodnie z przepisami muszą być to dane identyfikacyjne, adresowe i kontaktowe oraz odpowiednie numery ewidencyjne. W zależności od formy podmiotu, za pomocą którego prowadzisz swoją firmę odzieżowa (czy jest to jednoosobowa działalność gospodarcza czy spółka) będzie to numer NIP lub NIP i KRS oraz dane na temat sądu, w którym Twoja firma jest zarejestrowana… [Czytaj dalej…]

***

Zachęcam Cię do lektury także innych artykułów:

Tworzysz markę modową? O tych 5 rzeczach koniecznie musisz pamiętać na starcie.

5 rzeczy, które musisz wiedzieć, jeśli sprzedajesz przez Internet

Skład materiału na metce

Komentarze (0)

W czym mogę Ci pomóc?

Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

Jeżeli potrzebujesz indywidualnej płatnej pomocy prawnej, to zapraszam Cię do kontaktu.

Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

Irena Pacholewska-Urgacz

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez LAW FIRST Irena Pacholewska-Urgacz Kancelaria Radcy Prawnego w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    { 0 komentarze… dodaj teraz swój }

    Dodaj komentarz

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez LAW FIRST Irena Pacholewska-Urgacz Kancelaria Radcy Prawnego w celu obsługi komentarzy. Szczegóły: polityka prywatności.

    Poprzedni wpis:

    Następny wpis: