Irena Pacholewska-Urgacz

radca prawny

Jestem radcą prawnym, moda to moja wielka pasja. A ten blog to połączenie tych dwóch światów.
[Więcej >>>]

Umów się na konsultację

Irena Pacholewska-Urgacz07 lutego 2022

Regulamin sklepu internetowego firmy odzieżowej w pigułce

Dwa tygodnie temu na blogu pisałam [5 rzeczy, które musisz wiedzieć, jeśli sprzedajesz przez Internet], że jednym z obowiązków, które musisz spełnić jako właściciel sklepu internetowego i w zasadzie najważniejszym dokumentem, który w tym sklepie musi się znaleźć jest regulamin sklepu internetowego. 

Dzisiaj rozwinę ten temat i dowiesz się nieco więcej o tym tak ważnym dokumencie.

Dlaczego o tym piszę?

Ponieważ choć relatywnie rzadko, to nadal można spotkać sytuacje, gdy ktoś sprzedaje w Internecie nie mając regulaminu. Albo co ma miejsce zdecydowanie częściej, korzysta z regulaminu, który nie spełnia wymogów prawnych. 

Regulamin sklepu internetowego – co musi zawierać 

Okej, co wobec tego w regulaminie sklepu internetowego firmy odzieżowej musi się znaleźć?

Wiedz, że to obowiązujące przepisy nakładają na Ciebie jako sprzedawcę pewne minimalne wymogi w zakresie informacji, które powinny znaleźć się na stronie Twojego sklepu. 

Po pierwsze regulamin musi zawierać informacje na temat sprzedawcy.

Niby oczywtiste, ale często informacje zawarte w regulaminach są niepełne. Zgodnie z przepisami muszą być to dane identyfikacyjne, adresowe i kontaktowe oraz odpowiednie numery ewidencyjne. W zależności od formy podmiotu, za pomocą którego prowadzisz swoją firmę odzieżowa (czy jest to jednoosobowa działalność gospodarcza czy spółka) będzie to numer NIP lub NIP i KRS oraz dane na temat sądu, w którym Twoja firma jest zarejestrowana. 

No i teraz sedno sprawy. Ponieważ regulamin to biblia Twojego sklepu internetowego musi on dokładnie opisywać cały proces sprzedaży w Twoim sklepie.

Do najważniejszych kwestii, które po prostu muszą znaleźć się w regulaminie należą między innymi zasady składania zamówień przez Twoich klientów, zasady realizacji tych zamówień przez Twoją firmę, reguły dotyczące reklamacji, zwrotów (formalnie odstąpienia od umowy) w tym kosztów ponoszonych przez Twoich klientów. Nie możesz zapomnieć również o wzorze oświadczenia o odstąpienia od umowy. 

Wszystko musisz opisać i umieścić w sklepie w taki sposób, aby te informacje były jasne i łatwo dostępne dla Twoich klientów.

Regulamin sklepu internetowego – najczęstsze błędy 

Najgorzej, gdy regulaminu w ogóle nie ma. Z mojego doświadczenia wynika, że jeśli ktoś ma postawiony sklep to jednak zazwyczaj regulamin posiada. No chyba, że sprzedaje w social mediach, ale to temat na inny wpis.

To co jest według mnie znacznie większym problemem (i wiedz, że dotyczy to wielu branż, nie tylko odzieżowej) jest … kopiowanie regulaminów z innych sklepów. Niestety. 

W efekcie prowadzi to do sytuacji, w której regulamin co prawda na stronie jest, ale nie odpowiada on procesowi sprzedażowemu w tej konkretnej firmie i w konsekwencji nie spełnia wymogów prawnych. Aby regulamin spełniał swoją rolę musi faktycznie odzwierciedlać to, co naprawdę dzieje się u Ciebie w sklepie internetowym. 

Kolejnym błędem jest brak jednolitości informacji zawartej na stronie sklepu.

Czyli co innego jest w regulaminie a co innego  w innych zakładach na stronie. Najcześciej te róznice dotyczą zasad zwrotów czy dostawy. 

Dodatkowo, regulamin sklepu internetowego nie może zawierać klauzl abuzywnych, czyli pewnych niedozwolonych postanowień. Więcej o tym co to są klauzle abuzywne możesz przeczytać tutaj.

Regulamin sklepu internetowego – a co jeśli go nie ma albo jest nieprawidłowy 

Pewnie zapytasz, a co jeśli mój regulamin nie spełnia tych wszystkich wymogów?

Nie lubię straszyć, ale akurat w tym przypadku konsekwencje mogą być poważne. 

Po pierwsze, nie mając regulaminu lub przygotowując go niedbale bez zbadania procesu sprzedażowego w Twoim sklepie i swoich potrzeb pozbawiasz się możliwości uregulowania pewnych kwestii korzystniej, niż to wynika z przepisów. Wiedz, że konsumenci jako słabsza strona transakcji mają w przepisach preferencyjne traktowanie. W pewnym zakresie możesz to ograniczyć, ale tylko jeśli wpiszesz to do regulaminu. 

Regulamin sklepu internetowego

Co więcej, stosując klauzule abuzywne ryzykujesz, że ostatecznie nie będą one wiążące dla Twoich klientów. 

W pewnych przypadkach mogą Cię spotkać sankcje finansowe. Jeśli UOKiK uzna, że działania Twojej firmy to praktyka naruszające zaborowe interesy konsumentów może nałożyć karę sięgającą do 10% obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary. 

Brak spełnienie obowiązku informacyjnego wobec konsumentów jest również wykroczenie zagrożonym karą grzywny do 5.000 złotych. 

Mam nadzieję, że nadmiernie Cię nie przestraszyłam a jedynie zmotywowałam do przyjrzenia się regulaminowi Twojego sklepu. 

I do następnego przeczytania! 

Irena Pacholewska-Urgacz
radca prawny

Przyda Ci się: katalog klauzul niedozwolonych

Słowa kluczowe: regulamin sklepu internetowego, rodo, sklep internetowy, dokumenty w sklepie internetowym, sklep modowy w sieci, jak sprzedawać ubrania w sieci

Poczytaj więcej: klauzule niedozwolone na stronach PARP, ochrona danych osobowych na stronach rządowych

 

***

We wpisie na temat składki zdrowotnej dla członka zarządu spółki z o.o. obiecałam Ci wpis na temat możliwych formy prowadzenia firmy odzieżowej. I dzisiaj możesz przeczytać właśnie o tym. 

Jeśli zakładasz własną firmę w branży fashion to pewnie zastanawiasz się jak formę prawną wybrać dla swojej marki. To ważna decyzja, bo poszczególne formy prowadzenia działalności gospodarczej dość istotnie się pomiędzy sobą różnią.

Przede wszystkim kosztami związanymi z założeniem i prowadzeniem firmy, rodzajem księgowości, zasadami opodatkowania a także zasadami ponoszenia odpowiedzialności za jej zobowiązania…. [Czytaj dalej…]

2 komentarze

W czym mogę Ci pomóc?

Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

Jeżeli potrzebujesz indywidualnej płatnej pomocy prawnej, to zapraszam Cię do kontaktu.

Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

Irena Pacholewska-Urgacz

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez LAW FIRST Irena Pacholewska-Urgacz Kancelaria Radcy Prawnego w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    { 2 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

    Kamil 14 lutego, 2022 o 23:28

    Artykuł napisany od A do Z. Bardzo mnie zainteresował, pomimo, że zajmuję się zupełnie inną branżą. Z chęcią zapoznam się z kolejnymi wpisami z Pani strony. Pozdrawiam!

    Odpowiedz

    Irena Pacholewska-Urgacz 15 lutego, 2022 o 09:25

    Dziękuję, bardzo mi miło!

    Odpowiedz

    Dodaj komentarz

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez LAW FIRST Irena Pacholewska-Urgacz Kancelaria Radcy Prawnego w celu obsługi komentarzy. Szczegóły: polityka prywatności.

    Poprzedni wpis:

    Następny wpis: