Irena Pacholewska-Urgacz

radca prawny

Jestem radcą prawnym, moda to moja wielka pasja. A ten blog to połączenie tych dwóch światów.
[Więcej >>>]

Umów się na konsultację

Irena Pacholewska-Urgacz08 czerwca 2022

Rejestracja znaku towarowego marki odzieżowej

Na rynku modowym co chwila pojawiają się nowe firmy, które liczą na sukces i sympatię wśród kupujących. Skupiają się na tworzeniu produktu, które maja być gwarantem ich sukcesu.

Ale pamiętaj, że również ważne jest, aby zakładając firmę prawnie uregulować kwestię ochrony swojej marki.

Nie tylko zwiększy to jej prestiż, ale również niezwykle wzmocni jej pozycję w razie sporu z nieuczciwymi firmami, które w przyszłości być może chciałyby używać podobnych oznaczeń dla produktów tego samego rodzaju.

Kwestia ta jest bardzo istotna, zwłaszcza jeśli zależy Ci na zbudowaniu rozpoznawalności Twojej marki oraz na tym, aby konsumenci kojarzyli Twoje produkty z konkretnym oznaczeniem.

Jeśli w tych kilku zdaniach zdążyłam przekonać Cię, że warto chronić swoją markę i wykorzystywać do tego prawne rozwiązania, które proponuje  ustawodawca, zapraszam Cię do dalszej lektury tego wpisu. Dowiesz się z niego, jak wygląda rejestracja znaku towarowego marki odzieżowej. 

Poza informacjami na temat samej procedury rejestracyjnej, dowiesz się z niego również:

  • ile kosztuje rejestracja znaku w Polskim Urzędzie Patentowym,
  • jak długo trwa ochrona, oraz…
  • kiedy najlepiej zarejestrować znak towarowy.

Zaczynamy!

Rejestracja znaku towarowego marki odzieżowej

Co może być znakiem towarowym?

Znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. Musi ono być możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na jednoznaczne i dokładne ustalenie co jest przedmiotem ochrony.

Znakami towarowymi mogą być m.in.  wyrazy (wraz z nazwiskiem), rysunki, kolor, forma przestrzenna (w tym kształt towaru lub opakowania), jak również – w niektórych przypadkach – dźwięk. Jego nadrzędnym celem jest identyfikacja, która odróżnia produkty firmy od oferty konkurencji.

Przeczytaj także: Inspiracja czy plagiat, czyli co wolno w modzie?

Co najważniejsze, wraz z rejestracją znaku towarowego, trzeba podać konkretne towary lub usługi, dla których dany znak ma zostać zarejestrowany.

Towary i usługi określa się zgodnie z Międzynarodową Klasyfikacją Towarów i Usług – tzw. Klasyfikacją Nicejską.

Na tę kwestię zwróć szczególną uwagę podczas rejestracji. To dla jakich kategorii towarowych i usług zarejestrujesz znak ma ogromne znaczenie w kontekście zakresu ochrony twojej marki! Jest bardzo ważne zwłaszcza w czasach metaverse.

Tutaj możesz zobaczyć jakie klasy dla poszczególnych towarów i usług przewiduje klasyfikacja nicejska.

Rejestracja znaku towarowego marki odzieżowej

Rejestracja znaku towarowego marki odzieżowej w Polsce

Znak towarowy dla swojej marki odzieżowej możesz zastrzec na terenie Polski, ale również Unii Europejskiej oraz wielu krajów na świecie.

Wszystko zależy wyłącznie od tego, na jakim rynku rozwijasz (lub zamierzasz rozwijać) markę.

Z dzisiejszego wpisu dowiesz się, jak wygląda procedura rejestracji znaku towarowego na terenie Polski.

Rejestracja znaku towarowego marki odzieżowej procedura

  • Po pierwsze, sprawdź, czy dane oznaczenie w ogóle może zostać zarejestrowane jako znak towarowy
  • Upewnij się również, czy nie wchodzi ono w konflikt z innym, zarejestrowanym już znakiem towarowym
  • Wypełnij odpowiednie podanie do Urzędu Patentowego oraz je opłać. Opłata będzie uzależniona od wybranych klas
  • Urząd sprawdzi, czy nie ma przeszkód, aby zarejestrować Twój znak. Jeśli zgłoszenie zostanie rozpatrzone pozytywnie, będzie ono opublikowane na trzy miesiące w Biuletynie Urzędu Patentowego. W tym czasie inne osoby lub firmy będą mogą dokonywać ewentualnych sprzeciwów wobec Twojego zgłoszenia
  • Jeśli sprzeciwów nie będzie, Urząd Patentowy wyda decyzję o udzieleniu prawa ochronnego
  • Dokonaj opłaty za ochronę i publikację.

Rejestracja znaku towarowego marki odzieżowej – koszty

Opłata od zgłoszenia znaku towarowego wynosi: 450 zł w klasycznym trybie oraz 400 zł w postaci elektronicznej. Za każdą następną klasę należy dopłacić 120 zł – bez względu na to, w jakiej formie dokonujemy zgłoszenia.

Kolejny koszt przy rejestracji to publikacja informacji o udzielonym prawie ochronnym (90 zł).

Do tego, jeśli się zdecydujesz na taką opcję, mogą dojść koszty działania rzecznika patentowego, radcy lub adwokata w Twoim imieniu przez Urzędem Patentowym.

Czy ochrona znaku towarowego jest dożywotnia?

Prawo ochronne na znak towarowy trwa 10 lat od momentu jego zgłoszenia w Urzędzie Patentowym.

Oczywiście można ją przedłużyć na kolejny taki okres. W tym celu należy uiścić stosowną opłatę na rachunek Urzędu Patentowego przed końcem upływającego okresu ochrony.

Urząd nie wymaga się przy tym składania dodatkowych wniosków, co ma ułatwić całą procedurę.

Prawo ochronne na znak towarowy trwa 10

Rejestracja znaku towarowego marki odzieżowej – co daje

  • Rejestracja znaku towarowego pozwala Ci na wyłączne posługiwanie się tym oznaczeniem dla określonej kategorii towarów lub usług na danym terytorium – jednym słowem masz monopol na takie oznaczenie.
  • Ochrona, jaka przysługuje Ci z tytułu rejestracji znaku towarowego, jest najszybszym i najskuteczniejszym narzędziem obrony na wypadek nadużyć na tym polu.
  • Jeśli ktoś użyje Twojego znaku towarowego, przysługuje Ci wachlarz potencjalnych roszczeń.
  • Znak towarowy to wyróżnik, dzięki któremu masz większą szansę zaistnieć w świadomości swoich potencjalnych konsumentów.
  • Dzięki rejestracji znaku towarowego możesz na swojej marce zarabiać na kilka różnych sposobów. Przykład? Proszę bardzo – choćby Ralph Lauren, który udzielając licencji na swoje znaki towarowe zbudował prawdziwe imperium. Ale faktem jest, że w branży fashion mnóstwo marek zarabia na komercjalizacji swojej własności intelektualnej, nie tylko znaków towarowych.

Firma odzieżowa – jak wybrać formę dla swojej działalności

Rejestracja znaku towarowego marki odzieżowej – kiedy

Czy istnieje idealny moment na rejestrację zamku towarowego marki odzieżowej?

Tak!

Jak najwcześniej i kiedy tylko masz na to środki pieniężne. Najlepiej od razu wchodząc na rynek.

Ale jeśli wtedy było to zbyt kosztowne albo Ci umkneło, to warto zająć się tym w momencie, w którym Twoja firma zaczyna się rozwijać, a jej produkty stają się coraz bardziej rozpoznawalne wśród klientów.

A już na pewno wtedy, gdy widzisz, że Twoi klienci zaczynają utożsamiać się z prowadzoną przez Ciebie polityką, darzyć Cię zaufaniem i po prostu chcą kupować Twoje produkty.

Wówczas przychodzi czas na to, aby poważnie rozważyć kwestię uzyskania ochrony prawnej znaku, którym sygnowane są towary Twojej firmy.

Warto również zarządzać swoją własności intelektualną i na przykład sprawdzać, czy przypadkiem nie warto zarejestrować znak w kolejnej klasie lub na nowym rynku.

Zarejestrowanie znaku towarowego ma mnóstwo zalet!

Aha i wiedz, że do 16 grudnia 2022 r. trwa nabór w programie SME Fund 2022, w ramach którego możesz dostać dofinansowanie na rejestrację m.in. znaku towarowego.

Jak zawsze mam nadzieję, że ten wpis będzie dla Ciebie przydatny!

Do następnego przeczytania!

Irena Pacholewska-Urgacz
radca prawny

Zdjęcie w poście z Unsplash

***

Tworzysz markę modową? O tych 5 rzeczach koniecznie musisz pamiętać na starcie.

Masz już przetestowany pomysł i decydujesz się ruszyć z własną marką modową. Wspaniale! Przypuszczam jednak, że tak jak większość przedsiębiorców, bardziej kręci Cię to, co zamierzasz w swojej firmie tworzyć, niż związana z tym papierologia.

I spodziewam się, że przede wszystkim myślisz o koncepcji i DNA swojej marki, grupie docelowej, brandingu, sposobach pozyskania finansowania, a niekoniecznie o umowach czy regulaminach. I ja to doskonale rozumiem, bo pomimo, że jestem prawniczką, to mnie samą różne biurokratyczne obowiązki nie raz przyprawiają o zawrót głowy.

No ale to właśnie te umowy, regulaminy i papierologia są bardzo ważne dla bezpieczeństwa Twojej marki, a w konsekwencji również dla Twoich finansów…. [Czytaj dalej…]

***

Przeczytaj też koniecznie te artykuły:

5 rzeczy, które musisz wiedzieć, jeśli sprzedajesz przez Internet

Skład materiału na metce

Umowa z influencerem – dlaczego jest potrzebna?

Regulamin sklepu odzieżowego w internecie

Komentarze (0)

W czym mogę Ci pomóc?

Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

Jeżeli potrzebujesz indywidualnej płatnej pomocy prawnej, to zapraszam Cię do kontaktu.

Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

Irena Pacholewska-Urgacz

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez LAW FIRST Irena Pacholewska-Urgacz Kancelaria Radcy Prawnego w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    { 0 komentarze… dodaj teraz swój }

    Dodaj komentarz

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez LAW FIRST Irena Pacholewska-Urgacz Kancelaria Radcy Prawnego w celu obsługi komentarzy. Szczegóły: polityka prywatności.

    Poprzedni wpis:

    Następny wpis: