Kto dzisiaj nie decyduje się na prowadzenie profili swojej marki w social mediach. Niemal każda marka modowa ma swoje konto na Instagramie lub Tik Toku. Nic w tym dziwnego. Czy nam się to podoba, czy nie, żyjemy coraz bardziej online.
Obecność w social mediach pozwala na budowanie społeczności wokół marki i pozyskanie nowych klientów. Estetyczne zdjęcia, spójne z DNA marki to dzisiaj must have.
W Internecie można znaleźć mnóstwo pięknych zdjęć. Nietrudno trafić na ujęcia, które idealnie pasują do estetyki Twojej marki i będą wzbogacać Twoje media społecznościowe.
Czy wiesz, jak wykorzystywać cudze zdjęcia legalnie? Bez narażania się na ewentualne kłopoty związane z naruszeniem cudzych praw? Jeśli jeszcze nie to koniecznie przeczytaj dzisiejszy wpis. Dowiesz się z niego co możesz zrobić, aby legalnie korzystać z cudzych zdjęć na profilach swojej marki.
Przyjmijmy, że wszystkie fotografie są chronione prawnie. A to znaczy, że nie możesz tak po prostu używać znalezionych w Internecie zdjęć na profilach Twojej marki modowej, bez narażania się na konsekwencje prawne.
Powiesz - no dobrze. Ale korzystanie ze zdjęć zamieszczonych w Internecie jest bardzo popularne. Czy to znaczy, że wszyscy łamią prawo?
Mam dobra wiadomość. Są sposoby, aby legalnie korzystać z cudzych zdjęć. Również tych z Internetu.
Po pierwsze, w Internecie jest mnóstwo zdjęć udostępnionych przez twórców do swobodnego użytku na podstawie tzw. otwartych licencji. To znaczy, że autorzy udostępniają je nieodpłatnie innym użytkownikom Internetu. Zazwyczaj i najbezpieczniej można je znaleźć na specjalnie przeznaczonych do tego platformach stockowych, których w Internecie jest całe mnóstwo.
Nawet jednak pobierając zdjęcia z platformy stockowej warto pamiętać o sprawdzeniu, czy zdjęcie jest udostępnione również do użytku komercyjnego. Czyli czy można użyć go m.in. na profilach społecznościowych. Zdarza się bowiem, że zdjęcia udostępniane są nieodpłatnie tylko do użytku osobistego (czyli na Twoje prywatne potrzeby). A za użycie w celu biznesowym trzeba będzie zapłacić.
Pamiętaj również, że kto pyta nie błądzi. Jeśli znasz autora zdjęcia, które chcesz wykorzystać, zawsze warto zapytać o jego zgodę na jego użycie. Zapewne znajdą się osoby, które będą się chciały podzielić się swoją twórczością z szerszą publicznością.
I pamiętaj proszę, że samo oznaczenie twórcy pod zdjęciem nie zastępuje jego zgody.
Pewnie to będzie Twoje kolejne pytanie. A co, jeśli użyję cudzego zdjęcia bez zgody autora.
Pakiet możliwych konsekwencji jest dość szeroki. Jeśli autor „odkryje”, że korzystasz z jego zdjęcia bez zezwolenia może wezwać Cię do zapłaty odszkodowania. Z mojej praktyki wynika, że coraz częściej z takimi wezwaniami występują firmy specjalizujące się w tego typu działaniach. Wyszukują przypadki nielegalnego wykorzystania zdjęć i masowo wzywają właścicieli stron lub profili w mediach społecznościowych do zapłaty zaległych i przyszłych opłat licencyjnych. Czasami żądane kwoty przyprawiają o zawrót głowy.
Pamiętaj też, że obowiązujące w Polsce przepisy przewidują również odpowiedzialność karną za rozpowszechnienie cudzego utworu bez uprawnienia. A zatem taka, jak się wydaje „drobnostka”, może mieć naprawdę daleko idące nieprzyjemne konsekwencje.
_______________________________
Irena Pacholewska-Urgacz
radca prawny
Photo by Alyssa Strohmann on Unsplash
Zrób audyt swojego sklepu internetowego i sprawdź, czy spełniasz najważniejsze wymogi prawne. Zamiast godzinami szperać w Internecie, dostaniesz ode mnie najważniejsze informacje w pigułce, które możesz wykorzystać od zaraz.